Apps zijn ongekend populair. Vijf jaar geleden, toen de iPhone nog niet
bestond, waren specifieke softwaretoepassingen voor smartphones en
tabletcomputers nagenoeg onbekend. Nu, honderdduizenden apps en miljarden
downloads verder, zijn ze een begrip onder gebruikers.

Enige probleem: bijna niemand verdient er wat aan. De enkele uitzonderingen
zijn Apple zelf, de ontwikkelaars die apps in opdracht maken, en een heel
enkel bedrijf dat een winnende app heeft bedacht.

Van die laatste categorie is fotobewerkingsapp Instagram het sprekende
voorbeeld. Het grootste sociale netwerk ter wereld, Facebook, kocht de
foto-app voor 1,2 miljard dollar.

Maar Instagram is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

Apps: veel verkopen, weinig winst

Het grote probleem: je moet onwaarschijnlijk veel apps verkopen om een beetje
geld te verdienen. Volgens de Amerikaanse site The
Atlantic
heeft Apple tot nu toe 6,5 miljard dollar uitbetaald aan
app-makers en exploitanten. Slechts een kwart daarvan ontving meer dan 30
duizend dollar.

Apps lossen vooralsnog niet de uitdagingen waarmee hele bedrijfstakken
geconfronteerd worden door almaar toenemende dominantie van internet, waar
veel dingen gratis of voor heel weinig geld te krijgen zijn.

In de muziekindustrie geldt door internet bijvoorbeeld de zogenoemde 'Wet van
de Supersterren'. Die stelt dat een groot bereik op internet op zich weinig
tot niets zegt over de mogelijkheden om geld te verdienen. Alleen de
absolute top houdt er iets aan over.

Digitale inkomsten

Het magazine New
York
nam onlangs als voorbeeld de inkomsten van een populaire band in
New York die underground rock speelt.

Met een optreden voor 2.000 man verdient de band netto 15.000 dollar. Dat komt
met 30 shows neer op 450.000 dollar op jaarbasis. Met de verkoop van
t-shirts en andere merchandising halen ze bij de shows nog eens 120.000
dollar op. Cd-verkopen zijn nog goed voor 250.000 dollar.

Maar de digitale inkomsten lijken nergens op: aan iTunes houden ze in een jaar
slechts 31.250 dollar over. Muziekdienst Spotify brengt niet meer dan 100
dollar, als per 'stream' (een liedje afluisteren via internet) 0,005 dollar
wordt betaald en 20 duizend mensen een nummer luisteren.

Alleen het handjevol echte supersterren - Rihanna, Lady Gaga - kunnen met
betaalde diensten volumes genereren, waarbij internetverkopen iets
opleveren. En dan nog slaan videodiensten als YouTube enorme gaten in de
potentiële inkomsten.

Veel kranten zitten met een vergelijkbaar probleem als de muziekindustrie. En
geen app die dat vooralsnog kan oplossen. De stroompjes omzet die betaalde
krantenapps ophalen, verbleken bijvoorbeeld bij de omzetten uit reguliere
lezers-en advertentie-inkomsten. The Daily, de betaalde tabletkrant van
Rubert Murdoch, ontsloeg afgelopen juli
nog bijna 30 procent van zijn personeel. Een algemene, betaalde iPad-krant
blijkt toch heel lastig rendabel te krijgen.

Lees ook:

Vijf jaar iPhone: vloek en zegeningen

16-jarige app-maker heeft eerste miljoen financiering
binnen

Instagram: twee twintigers schatrijk door Zuckerberg

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl